söndag 18 november 2012

Mandelsnäckor

Bakade mandelsnäckor i fördmiddags då mamma fyller år på onsdag. De andra ska äta chokladfondant men jag fortsätter med min sockerstrejk (som förövrigt går jävligt kasst).
De blev väldigt goda faktiskt, jag gjorde mina helt utan sötning och man saknar inte sockret alls!

Recept:
50g Kallt smör
3dl Mandelmjöl (Risentas, finns vid resentas övriga varor, frö, bönor mm.)
1msk fiberhusk (finns på glutenhyllan)
1 ägg
(2tsk "lchf socker"/sötningsmedel) - prova dig fram.

Dela smöret i småbitar. Blanda snabbt ihop med de torra ingredienserna.
Blanda sist ned ägget. Låt svälla ca10min i kylen.

Smörj formarna med smält smör.

Tryck ut deg i formarna (1msk per form) och låt sedan stå kallt i minst 15min, gärna längre.
Grädda 8-9min, 200grader, mitt i ugnen.

Servera med grädde och bär.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar