onsdag 26 september 2012

Sätter ned foten!

Jag är så himla arg och besviken på mig själv! Har ett tag nu försökt äta LCHF och det har gått rätt bra på med kosten. Jag har aldrig haft en tanke på att äta kolhydrater eller stärkelse i form av potatis, psata, ris eller bröd. Däremot har jag börjat äta ännu mer gift - socker! Det är helt sjukt va sockerberoende jag är! Detta tar stopp idag! Känner jag sockerbehov så blir det en kvätt kaffe istället, det är det enda som hjälper för mig.
Jag skulle ljuga som jag sa att jag inte började med LCHF för viktminskningens skull! Jag är inte överviktig på något plan men ju mer jag läst om LCHF ju mer inser jag att människan är inte designad för att ha det där överhängande bukfettet, så är det bara. Inget snack om saken. Med LCHF kan jag äta vad jag vill. Ja, vad jag vill! Och jag vill inte äta kolhydrater!
Vad är godast, helt seriöst?
LCHF - En saftigt grillad biff med en gräddig sås tsm med smörstekta grönsaker och hackad vitlök
vs
Viktvärktare: En grillad biff (kan mkt väl vara saftig den med iofs) med ris och ungsstekta grönsaker (inget fett, bakplåtspapper). Ingen sås till för fett är ju farligt......


För mig är valet lätt! Och detta med att man frossar i fett på LCHF för mig att vilja gräva ner mig för att slippa mänskligheten. FEL FEL FEL, du äter lite extra fett bara, i form av en fullfet sås (gjord på grädde tex) Använder kanske lite extra smör vid stekning och tillsätter extra grönsaker.

An FYI, fett löser fett! ;)

Grejen med LCHF är att man vill stoppa höjningen av blodsockret. Kolhydrater och stärkelse omvandlas, håll i dig nu, till socker i kroppen. Kroppen vill inte ha socker och då utsöndras insulin. Insulinet lagrar då mer i fettvävnaden -> vi utnyttjar inte all den energi vi får i oss -> blir snart hungriga -> äter mer -> lagrar mer i fettvävnader -> blir tjocka.
Eftersom LCHF kost inte höjer blodsockret på långa vägar lika mkt frisätts det som lagrats i fettvävnaderna -> vi blir smala utan hunger.

Överäter du på fett spyr du, överäter du kolhydrater lagras det i kroppen...
Fettet gör alltså dig mättare snabbare -> du får inte i dig för mkt energi.


Bra att tänka på:
Förr matades grisarna med kolhydrater och stärkelse. Grisarna blev då feta och människorna som åt den feta grisen var smala.

Idag matas grisen på olja(fett) och grisen är smal. Människorna som äter den smala grisen är feta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar